ABD ile İran, Hürmüz Boğazı'nda yaşanabilecek askeri gerilimlerin kontrolden çıkmasını önlemek amacıyla doğrudan iletişim sağlayacak yeni bir askeri mekanizmayı devreye aldı. İran basınında yer alan bilgilere göre sistem, İsviçre'de gerçekleştirilen temasların ardından yürürlüğe girdi.
Pakistan ve Katar'ın arabuluculuğunda hazırlanan mutabakat kapsamında oluşturulan iletişim hattının, taraflar arasında yanlış anlaşılmalardan kaynaklanabilecek krizleri önlemesi amaçlanıyor. Anlaşma kapsamında deniz trafiğinin güvenliğinin artırılması ve olası acil durumlarda doğrudan temas kurulması hedefleniyor.
Öte yandan İran, Hürmüz Boğazı'nda kullanılacak deniz güzergâhlarına ilişkin mevcut uygulamalarda tek taraflı değişiklik yapılmasına karşı çıkıyor. Tahran yönetimi, İran ile koordinasyon sağlanmadan alternatif deniz koridorlarının kullanılmasının kabul edilemez olduğunu açıklarken, bu tür adımların bölgesel güvenliği tehlikeye atabileceğini savunuyor.
Yeni iletişim hattının kurulmasına rağmen bölgede tansiyonun tamamen düşmediği belirtiliyor. Mutabakatın ardından Hürmüz Boğazı yakınlarında bir ticari gemiye yönelik saldırı düzenlenmesi, güvenlik endişelerini yeniden artırdı. Uzmanlar, doğrudan iletişim mekanizmasının olası yanlış hesaplamaları azaltabileceğini ancak bölgedeki vekil aktörler nedeniyle risklerin kısa vadede tamamen ortadan kalkmasının zor olduğunu değerlendiriyor.